Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Örebrohus nr 7 är en förening som är en del av Riksbyggen. Vi har funnits sedan 1957, då våra fem bostadshus på Hjälmarvägen i Örebro byggdes. Bostadsrättsföreningen har 87 lägenheter och marken är friköpt. Vi strävar efter att vara en trygg och stabil förening där alla ska trivas.

Riksbyggen

Riksbyggen är ett kooperativt bostadsföretag som bygger och förvaltar bostadsrätter och hyresrätter. Brf Örebrohus nr 7 är medlemmar i Riksbyggen vilket innebär att vi är delägare i riksbyggen och kan påverka deras verksamhet demokratiskt. Riksbyggen är experter inom bostadsförvaltning och de bistår med stöd och hjälp vilket underlättar arbetet för vår styrelse. De hjälper oss med bland annat ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning (underhållsplan) och fastighetsservice (städning). Riksbyggen har ett kontor i Örebro och kontaktperson för vår förening är Stefan Eriksson. Mer information om hur man kontaktar Stefan och Riksbyggen finns på kontaktsidan.

Brf Örebrohus nr 7

Totalt är det 87 lägenheter i varierande storlek från ett till fem rum.

I juli 1957 stod de första huset på Hjälmarvägen 13 klart.

Endast 2 km till centrala Örebro, vilket gör läget attraktivt.

Området

Brf Örebrohus nr 7 är beläget på Hjälmarvägen i Almby, ett lugnt område i östra Örebro. På bara en kort promenad når du bland annat Willys, Friskis & Svettis, apotek, Circle K, Blomsterlandet och ett flertal restauranger. Dessutom är det endast ca 2km till centrala Örebro, vilket gör att det tar ca 20 min att gå eller ca 7 minuter med bil eller cykel. Där finns det stora möjligheter när det kommer till shopping, mat och nöjen. Det är också nära till Örebro Universitet och till det härliga naturreservatet Oset. Här finns det bra bussförbindelser inom ett kort gångavstånd, vilket gör det smidigt att ta sig till andra delar av Örebro och till Örebro Resecentrum.

Våra fastigheter

Brf Örebrohus nr 7 äger bostadshusen och fastigheten Långhalsen 1 som är friköpt. Adressen är Hjälmarvägen 1, 3, 5, 7, 9A, 9B, 11A, 11B, 13A och 13B. Totalt är det 87 lägenheter i varierande storlek från ett till fem rum. Alla lägenheter har en balkong samt tillhörande källarförråd. Dessutom finns det garage med sammanlagt 40 platser samt 33 parkeringsplatser utomhus, varav 10 har motorvärmare. Alla hus har ett cykelrum och cykelställ med tak. I bostadsrättsföreningen finns det två tvättstugor, en samlingslokal samt ett övernattningsrum. Övernattningsrummet kan bokas av de boende för 150 kr/dygn genom att kontakta fastighetsskötaren. Det finns även tre miljörum där boenden källsorterar och slänger sina avfallssopor. Dessa töms varje vecka av Ragn-Sells på uppdrag av Örebro kommun.

Mellan de fem husen finns fyra innergårdar som de boende kan utnyttja. De är väl skötta med mycket växtlighet, samt utrustade med uteplats med möjlighet för grillning. Dessutom kan barnen ha roligt på vår lekplats och vår basketbollplan.

Historia

I juli 1957 stod de första huset på Hjälmarvägen 13 klart. Efter sommarsemestern färdigställdes även de resterande fyra husen. Dessa har inte förändrats mycket sedan 1957, även om det skett vissa renoveringar genomförts. Till exempel har taken lagts om och uppvärmningen har gått från egna pannor med koleldning till fjärrvärmesystem.

När värmepannorna togs bort 1980 gjordes pannrummet om till ett gemensamt utrymme. Det tog inte lång tid innan bostadsrättsföreningens fritidskommitté började utnyttja lokalen till aktiviteter så som studiecirklar och sånggrupper med mera. Senare anordnades även bussresor under 15 år i rad, då föreningens medlemmar besökte olika resmål under sommaren. I början av 2000-talet började dessvärre fritidskommitténs verksamhet avvecklas.

Informationen om bostadsrättsföreningens historia kommer från Sven Josefsson, en av de allra första personerna som flyttade in år 1957. Trots att han flyttat en gång har Sven bott i samma hus här i över 60 år. 1970 bytte nämligen Sven från en 2:a på Hjälmarvägen 13B till en 3:a på 13A. Under sin tid som medlem i Brf Örebrohus nr 7 har Sven haft rollen som vicevärd under många år, men även ordförande och sekreterare i bostadsrättsföreningen.

– Det är ett väldigt bra och trivsamt ställe att bo på centralt i Örebro, säger Sven Josefsson som haft lägenhet i bostadsrättsföreningen sedan 1957. Husen är välskötta och trädgården alltid prydlig och välskött.